Biżuteria Handmade

Nieraz mieliśmy okazję w Polsce zaobserwować szał związany z jakąś znaną osobą, np. aktorką/aktorem. Kiedy dana osoba była na topie, to wszędzie jej było pełno – w kolorowych pismach, telewizji, filmach, serialach oraz w… reklamach! Popularna osobistość pojawiała w czasie swoich „5 sekund wielkiej chwały” niemal na każdym kroku, wręcz wyskakiwała z lodówek. Podobnie na Zachodzie ma się z zombie.

Ameryka oszalała jakiś czas temu na punkcie żywych trupów. Ludzie niedawno masowo wykupywali broń i zapasy, budowali nawet schrony. Doszło nawet do aktów kanibalizmu i innych, podobnych zachowań, co zostało określone mianem zombie apocalypse. Ponieważ temat zombie stał się w ostatnich latach bardzo popularny (mam tu na myśli te pozytywne przejawy, np. kinematografię), m.in. za sprawą serialu The Walking Dead, wiele firm z branży reklamowej, a także ich klientów postanowiło iść za ciosem i wykorzystać zombie w reklamach.

Poniżej prezentujemy Wam kilka wybranych reklam telewizyjnych, w których występują zombie. Z naszej analizy wynika, że najczęściej po motyw umarlaków sięga się w przypadku telefonii komórkowych. Chętnie wykorzystują go również producenci samochodów.

 

Telefonie komórkowe i producenci telefonów

Australijska sieć Boost Mobile wypuściła kampanię o nazwie Stay Living. Spoty są świetnie przygotowane i trzymają równy poziom oraz mają klimat rodem ze Świtu żywych trupów czy serialu The Walking Dead! Wypuszczone zostały 4 filmy: dla każdego z 3 bohaterów i 1 spinający wszystko w całość (poniżej).

Równie udany spot o tytule Don’t be scared został nagrany dla brytyjskiego operatora giffgaff. Reklama utrzymana jest w konwencji zombie-komedii i kojarzy się z filmem Fido (Carrie-Anne Moss, Billy Connolly).

Także inne firmy z sektora telekomunikacyjnego skorzystały z motywu żywych trupów: amerykański operator Sprint, brytyjski Phone 4u czy niemiecki oddział producenta telefonów Nokia.

 

Rynek motoryzacyjny

Kanadyjczycy (jeśli jakiś to czyta, to biada mi) to tacy Amerykanie, tylko inteligentniejsi, więc pewnie i oni lubują się w umarlakach. Tezę tę może potwierdzać fakt, że kanadyjski oddział Forda zdecydował się na wypuszczenie zabawnej reklamy z zombie.

Inni producenci również sięgnęli po ten motyw: Honda (w spocie reklamującym nowego Civica jednym z bohaterów zaczerpniętych z filmów jest zombiak), Toyota i BMW.

 

Żywność

W RPA organizacja Dairy, zajmująca się promocją prawidłowego odżywiania, postanowiła ożywić rynek reklamowy wykorzystując żywe trupy w reklamie zachęcającej do picia mleka. Czy tylko ja dostrzegam podobieństwo do teledysku Jacksona Thriller?

Zombie idealnie nadają się też do zareklamowania słodyczy – Starburst oraz przekąsek – Doritos.

 

Producenci kosmetyków

Amerykański koncern Procter & Gamble, właściciel marki IVORY, postanowił zareklamować swoje mydło i jako modela wykorzystał zombie. Mam wrażenie, że agencja reklamowa była na premierze Warm Bodies.

Również słynący z kontrowersyjnych reklam AXE wykorzystał motyw żywego trupa.

 

Sprzęt elektroniczny

Toshiba US wypuściła serię reklam, w których pojawiają się nieumarli. Spoty trzymają niezły poziom, w szczególności te z motywem „inteligentnego zombie”.

Polaroid pokusił się o serię „Zombie Polaroid commercials”.

 

Reklamy zaangażowane społecznie

Reklam o korzystaniu z telefonów komórkowych podczas prowadzenia samochodu powstało na całym świecie wiele. Często są one dość dosadne, a ich twórcy nie „cackają się” z tematem. Podobnie jest w spocie amerykańskiego stowarzyszenia California Office of Traffic Safety zatytułowanego Don’t Be a Zombie z 2012 roku. Świetny przekaz!

W USA powstał zaangażowany społeczno-politycznie spot z zombie w tle. Jego celem jest nakłonienie obywateli, aby głosowali przeciw Proposition 666.

W tej części również można by przedstawić reklamę południowoafrykańskiej Dairy, o której napisałem wcześniej.

 

Usługi kurierskie

FedEx to amerykańska firma spedycyjno-logistyczna dysponująca całą flotą samolotów. Również ten popularny z amerykańskiej kinematografii koncern postanowił skorzystać z pomocy żywych trupów przy promocji swoich usług.

 

Na sam koniec spot dla fanów serialu The Walking Dead. Na tegoroczny Super Bowl (najważniejsze sportowe wydarzenie w USA – finałowy mecz NFL – zawodowej ligi futbolu amerykańskiego) telewizja AMC postanowiła przygotować spot reklamowy z wykorzystaniem „szwendaczy” i ich sztandarowego serialu. W filmie mała niespodzianka dla fanów produkcji. :)

 

Z powyższego zestawienia widać, że reklamy z motywem nieumarłych znakomicie przyjęły się w Stanach Zjednoczonych. Popularne są również w pozostałych krajach anglosaskich i u naszych zachodnich sąsiadów. Pytanie kiedy, i czy w ogóle, taka moda przyjdzie do Polski? Czy byście dali się przekonać zombiakom do zakupu jakiegoś produktu lub usługi?

Zajonc

Jeden z redaktorów Strefy. Główne zainteresowania „zombistyczne” to muzyka związana z serialem The Walking Dead oraz inspirowana klimatami zombie, śledzenie tematyki w kinematografii, grach komputerowych i nie tylko.

Zawiaduje działem: Wasza twórczość – prace Czytelników Strefy. Kontakt w celu nadsyłania prac: [email protected]

Główny administrator fanpage’u Strefy na Facebooku.

Odpowiedzialny za reaktywację kanału Strefy na YouTube.

Poza Strefą fan literatury fantasy i s-f, kryminałów, komiksów (w tym oczywiście Żywe Trupy) oraz mitologii nordyckiej.

More Posts

Follow Me:
Facebook